Filmdag

Een paar keer per jaar plan ik, samen met een vriendin, een filmdag. Afgelopen dinsdag was zo’n dag.

Working Woman

De eerste film was Working Woman. Een Israëlische film in de #metoo sfeer. Regisseur Michal Aviad liet zich hiervoor inspireren door de verhalen van vrouwen om hem heen. De film laat het verhaal zien van Orna, een getrouwde vrouw, die een mooie carrièrekans krijgt en dan moet dealen met het grensoverschrijdende gedrag van haar baas. Orna geeft op verschillende momenten duidelijk aan dat ze niet gediend is van aanrakingen van haar baas, maar dat voorkomt niet dat de situatie volledig escaleert en haar baas haar verkracht.

Het is heftig om te moeten zien dat de hoofdpersoon zelf twijfelt aan de verkrachting, waar ik, als kijker, geen enkele twijfel had. Dit is ook wat de film zo realistisch en tenenkrommend maakt.
Aanrader!

La Quietud

De tweede die we zagen was La Quietud. Een film over de relatie tussen twee zussen die verknocht zijn aan elkaar, op twee verschillende continenten wonen en elkaar weer in de armen sluiten als de vader ernstig ziek wordt. Terug op het landgoed La Quietud in Buenos Aires worden ze gedwongen de trauma’s en keuzes uit hun verleden onder ogen te komen.

Het begin van de film liet mij in verwarring. Wat is er aan de hand en waar gaat het naar toe? Langzaamaan wordt dat duidelijk en komt zelfs de geschiedenis van Argentinië aan de orde.
Mooie film!

Temblores

De laatste was Temblores. Een film over een homoseksuele man in Guatemala die ervoor kiest in vrijheid te leven met de man waar hij van houdt. Door zijn familie, en het kerkgenootschap waar ze lid van zijn, wordt de man voor de keuze gesteld: of hij zweert zijn ‘afwijking’ af en volgt een therapie in de kerk, of hij ziet zijn kinderen nooit meer.

Ik vroeg mij een aantal keer af wanneer deze film zich afspeelde en dacht dan meteen dertig jaar geleden…totdat ik een mobieltje zag en met mijn neus weer op de actuele feiten werd gedrukt. Schrijnend.
Film is zeker de moeite waard!

So long, my son (recensie)

‘Regisseur Wang Xiaoshuai won met zijn films al vele prijzen, zoals The Days(1993), Beijing Bicycle (2000) en 11 Flowers (2011). Een deel van zijn films wordt door het maatschappijkritische karakter geboycot in China. Ook So Long, My Son is kritisch maar is vooral een realistisch epos dat een impressie geeft van de grote veranderingen die de Chinese samenleving kenmerken, verteld op het niveau van de gewone man.’
Cineville

‘So long, my son’ is een ruim drie uur durend epos. De film beslaat ongeveer dertig jaar en begint ergens halverwege de jaren tachtig. De tijd waarin de Chinese economie fors groeit, de kloof tussen arm en rijk groter wordt en ook de een-kind politiek formeel in werking treedt. De film toont de impact van deze politiek.

Inhoud

Twee bevriende gezinnen worden geconfronteerd met een tragisch ongeluk. Hoe dit ongeluk heeft kunnen plaatsvinden blijft lange tijd onduidelijk, maar de gevolgen zijn groot. Via sprongen in de tijd wordt langzaamaan meer duidelijk, al zorgen diezelfde sprongen ook voor verwarring bij de kijker.
Je leert stukje bij beetje de verschillende personages kennen en waarderen en krijgt een kijkje in het dagelijkse leven in China.
Illustratief is een scene waarin het echtpaar thuiskomt en een laag water in de woonkamer aantreft. Zonder opkijken, beginnen zowel de man als de vrouw meteen op te ruimen, alsof dat iets is dat ze regelmatig meemaken.

Langzaamaan wordt ook de ware toedracht van het ongeluk helder.
De diepgang van de hoofdrolspelers komt pas laat in de film echt tot zijn recht en heeft bij mij een diepe indruk achtergelaten.

De film toont de mens in zijn geheel. De grootsheid van de mens maakt diepe indruk, de kleinheid is soms tenenkrommend en gelukkig is er ook nog veel dat daar tussenin ligt.

Indrukwekkende film! Zeker de moeite waard.

Oplichter syndroom

Maya Angelou en Albert Einstein leden aan het oplichter syndroom, vertelt Elizabeth Cox in haar TEDtalk.
Het syndroom waarbij iemand het idee heeft door de mand te kunnen vallen omdat ze niet naar behoren presteren.
Laat het even tot je doordingen: Angelou en Einstein twijfelden aan hun prestaties!
Die twijfel heeft bar weinig te maken met hun daadwerkelijke prestaties, denk ik dan.

Feedback

Volgens Elizabeth Cox hebben meer mensen last van het oplichter syndroom, maar Einstein en Angelou zijn de twee meest opvallende voorbeelden. Iemand die last heeft van het oplichter syndroom, vertelt hier niet snel iets over. Als je denkt ontmaskerd te kunnen worden als oplichter, denk je wel twee keer na. Het lijkt een vicieuze cirkel, gedreven door schaamte.
En dat is jammer, want praten erover kan helpen. Om je prestaties te kunnen beoordelen, heb je feedback van anderen nodig. Daarbij komt dat positieve feedback verlichting geeft, net als herkenning van het syndroom.

Een vicieuze cirkel, of is er winst te behalen?

Ikzelf ben geen onbekende op dit vlak. Er zijn momenten geweest dat ik ook dacht te worden ontmaskerd. Soms denk ik het nog steeds en dan doe ik het af met een grapje. Dat helpt. Niemand kijkt op en begint serieus te knikken, gelukkig. Sommige mensen denken dat als je iets blijft doen, er ergens winst te behalen moet zijn. Het zou kunnen, maar dan heb ik (nog) niet helder wat mijn winst precies is.
En wat zou de winst zijn geweest voor Einstein en Angelou? Zou de twijfel ervoor zorgen dat ze op hoog niveau bleven presteren? Dat ze alert bleven?
Wat kan jouw winst zijn?

Elizabeth Cox op TED.com over het oplichter syndroom:

Boerka aanrecht

Vandaag wordt op het Malieveld betoogd tegen het boerkaverbod. Dat dat in Nederland gebeurt, raakt mij diep.

Wat maakt het uit, vragen sommige mensen zich af. Of je jezelf nu totaal bedekt, je oksels scheert of je kleedt op een bepaalde manier. Je doet het allebei onder druk van de context waarin je leeft, dus dat is hetzelfde. Toch?

Waarom geen mannen?

Het recht van volledige bedekking wordt door geen enkele man geambieerd. Ik heb in ieder geval nog nooit een man hardop horen zeggen dat die het recht wil hebben om zichzelf volledig te mogen bedekken. Ik hoor wel mannen die werken voor die six pack of die kunstwerken maken van hun gezichtshaar. De reden is over het algemeen om aantrekkelijker te worden gevonden. Maar totale bedekking? Nee. Nog nooit gehoord. Waarom vechten mannen niet voor dit recht? Waarom is er geen man die een boerka aan wil?
Waarom zouden vrouwen dat recht wel moeten hebben, laat staan, willen? Waarom vrouwen wel? Die vraag wordt niet beantwoord.

De vrouw als hoeder

Is het nog steeds dat sluipende idee over de vrouw als eeuwige hoeder van de moraal, het fatsoen en/of de eer? Waarom gaan mensen anno 2019 naar het Malieveld om voor een recht te strijden voor een (klein) aantal vrouwen zonder dat ze weten waarom? Het is een wens die afwijkt van de huidige norm, en teruggrijpt op een norm die was. Een norm die het verschil tussen man en vrouw benadrukt en altijd in het nadeel van vrouwen werd beslecht. En vanmiddag gaan er mensen, geholpen door mensenrechtenorganisaties als Amnesty, bijgestaan door verschillende vrouwenorganisaties en zelfs wetenschappers, pleiten voor het recht van de vrouw om zich volledig te kunnen bedekken. Is dat wat vrijheid is? Vechten voor rechten zonder te kijken naar inhoud of gevolg?

Collateral damage

Op het Malieveld zullen zelfs boerka’s worden uitgedeeld aan vrouwen die er normaal geen een dragen om hun standpunt kracht bij te kunnen zetten. In Nederland èn daarbuiten worden vrouwen gedwongen een boerka te dragen. Vrouwen worden vastgezet en gemarteld omdat ze opgelegde kleding niet aantrekken. Ik hoop dat ze in die landen geen televisie hebben in de gevangenissen. Zo wel, weten we waar de gevangen vrouwen vanmiddag verplicht naar moeten kijken. Gewoon voor het demoraliserende effect.

Zijn deze vrouwen ‘collateral damage’? Een verlies dat je moet nemen?

Spookschrijven

If only

Spookschrijven. Het is ghostwriting in het Nederlands, maar dan leuker. Qua klank. Inhoudelijk is er geen verschil. Een spookschrijver is een ghostwriter. Iemand die een boek schrijft of blogt voor een ander en hierbij zelf anoniem blijft. De naam van de opdrachtgever staat op de cover van het boek of onder de blog.
En daarmee is het verhaal over spookschrijven eigenlijk verteld. 

Op avontuur

Een paar jaar geleden interviewde ik twee spookschrijvers. Het fenomeen ‘spookschrijven’ was mij totaal onbekend, maar beide schrijvers waren erg enthousiast over wat ze deden. Dat enthousiasme bleek aanstekelijk. Het interview kun je hier vinden.

Toen ik de vraag kreeg als spookschrijver te fungeren, was ik meteen geïnteresseerd. Het onderwerp bleek ook nog eens interessant en haakte aan bij mijn werk als P&O-er.  
Op de vraag of ‘ik samen met hem het avontuur aan wil gaan’, heb ik dan ook ja gezegd. ‘Avontuur’ grijpt terug op de omvang van het project en op het enthousiasme van de opdrachtgever.
We zijn nu een aantal maanden verder en het is erg leuk om te doen: ik mag me verdiepen in een onderwerp dat ik interessant vind en erover schrijven. Wat wil ik nog meer!

Een digitaal cadeautje

Als schrijven je ding niet is, zoals bij mijn opdrachtgever, biedt de spookschrijver uitkomst. Hij of zij zet de informatie die jij wilt delen om in een leesbare, overzichtelijke en toegankelijke tekst. Over de rechten moet je afspraken maken, maar de meeste spookschrijvers wuiven die weg. 

Het is een leuke manier om een digitaal cadeautje aan huidige en potentiële opdrachtgevers of klanten te kunnen geven: een digitaal boek(je) met informatie over jouw dienstverlening of product.

Iets om over na te denken?

Ballon

‘Ballon is het waargebeurde verhaal van twee families die, ten tijde van de Koude Oorlog, in een race tegen de klok alles op alles zetten om van Oost- naar West-Duitsland te vluchten. De historische thriller toont een van de meest spectaculaire ontsnappingen in de geschiedenis.’ 
Bron: Kijkhuis

Thriller

De film is met recht een thriller te noemen. Van het begin tot het eind zat ik aan mijn stoel gekluisterd. Je voelt de angst van de hoofdpersonen, maar ook hun frustratie en boosheid. Stap voor stap neemt de film je mee in wat het betekent om te wonen in een staat waarin je niet kunt ontsnappen aan de Stasi, het wakend oog van de overheid. Zelfs binnen de Stasi niet. Niemand ontsnapt de controle. Angst heerst. Overal. 

Verlangen naar vrijheid

De film draait om twee gezinnen die willen vluchten naar het Westen. De angst voor het mislukken van de vlucht is zichtbaar en invoelbaar, maar ook de angst voor het lukken. Beide opties kennen grote gevolgen. Als het lukt, kunnen ze nooit meer terug. Als het niet lukt…
Maar leven in een land waar je altijd over je schouder moet kijken. Altijd moet nadenken over wat je tegen wie kunt zeggen. Spontaniteit (van kinderen) je de kop kan kosten. Waar angst altijd en overal heerst. Als de deurbel gaat, als de telefoon gaat…

Vrijheid is een groot goed!

Aanrader

Ballon is een mooie, indrukwekkende en ook beklemmende film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een aanrader!

https://www.youtube.com/watch?v=jIpMqzR4A8g

Instagramchallenge – 2

Dag vijf van de instagramchallenge 2019. De opdracht van vandaag is een foto maken van een drankje. Mensen schijnen dat vaak te doen. Ik ken het fenomeen niet. Dat komt waarschijnlijk doordat ik nooit op Instagram zat. Maar goed, een drankje dus. Een drankje dat een link heeft met mijn werk. Ik moet daar even over nadenken.

Een drankje en werk

Ik schrijf en de benodigdheden daarvoor hebben weinig met drinken te maken. Drinken doe ik tijdens de pauze. Oh ja, en dat is dan meteen de link met werk: pauze nemen. Even achter die laptop vandaan en naar de keuken lopen voor een kop koffie, thee, een glas water of een smoothie.

De foto

Als ik mijn smoothie gemaakt heb, neem ik er een foto van. Het is de bedoeling dat ik de foto bewerk, dus ik zet de bovenkant van het glas op de foto. Als totale leek op het fotobewerkingsvak lijkt me dat wel leuk, dus of het ook echt leuk is moet ik nog bezien. In Instagram kan ik de foto met een druk op de knop of met een swipe bewerken. Het is makkelijk en het eindresultaat is redelijk. Ik ben niet heel enthousiast, maar goed. Voor een eerste keer…

Instagram Challenge – 1

Vandaag blog ik voor het eerst op mijn nieuwe site. De oudere blogs die je er vindt komen van mijn oude site af. Eigenlijk wilde ik pas starten na de zomerperiode, als iedereen weer terug is van vakantie, maar het liep anders.

Ik doe mee aan de instagramchallange van @Willy Valk van HandsonSocialMedia en deze begon vandaag.

Homepage of blog?

Vanaf vandaag ontvang ik twee weken lang elke dag een opdracht. De eerste was een basale: het opdaten van mijn instagram bio. Een van de tips die Willy Valk hierover geeft is om goed na te denken over deze link omdat er maar een link mogelijk is in je bio. Wat is de beste of meest passende optie? Ik had daar nog niet over nagedacht en daar gewoon mijn homepage ingevuld. Nu vind ik dat niet meer zo’n goed idee. Instagram is ontspanning en infotainment. Een directe link naar mijn blog past dan beter.

En dan is het leuk als er een paar nieuwe blogs volgen tijdens deze challenge. Dus dat ga ik doen!
Mijn laatste blogs gingen over het schrijven en uitgeven van mijn boek en daarover volgen er zeker nog een aantal, maar deze zomer nog even niet. Nu is het tijd voor ontspanning, hopelijk meer zon en avontuur.

Benieuwd naar mijn instagramchallenge-avontuur? Volg me dan op: @delianavandermeer 

Hoe verder?

Ik kan me nu een beetje voorstellen hoe J.K. Rowling zich gevoeld moet hebben, toen ze haar manuscript aanbood aan uitgeverijen en talloze standaard afwijzingen ontving. Ik geloof niet dat ik een boek heb geschreven dat in de richting komt van het succes van Harry Potter, maar afwijzingen heb ik wel ontvangen. Niet leuk.

Ik weet: het hoort erbij, het is het risico van het vak, maar hoe je het ook wendt of keert het wordt er niet leuk van.  Ook Saskia Noort schijnt vele manuscripten aan uitgevers te hebben gestuurd, voordat ze eindelijk doorbrak.
Het is wel een houvast om te weten dat deze mensen mij zijn voorgegaan.

Toch ook opbouwende kritiek gelukkig

Ik heb wel commentaar gehad van een uitgever. Als eerste zei deze dat ik niet moest wanhopen en dat ik vooral niet moest stoppen met schrijven. Dat zou zonde zijn. Dat geeft moed. Stel dat ze hadden gezegd: het verhaal is goed maar je moet iemand anders vragen het op te schrijven. 

Wat was er dan nog niet goed (genoeg)?

Het eerste punt van kritiek was dat het verhaal te dun was. De plot was niet stevig genoeg. Het tweede punt van kritiek was dat ik de zintuiglijke beleving niet (genoeg) beschreef.  
Als eerste ga ik oefenen met zintuiglijke beschrijvingen. Hoe ziet de omgeving er uit? Hoe ruikt, voelt, klinkt de omgeving? Met dit weer kan ik hiervoor op een terras gaan zitten. Gewoon in het zonnetje om me heen kijken en opschrijven wat ik zie, proef, ruik, hoor en voel. Ik hoop zo een beetje de smaak van het omschrijven te pakken te krijgen. 
Ik vind het lastiger om iets te doen aan de dunheid van het verhaal. Ik weet nog niet precies wat ik daar precies mee ga doen. Ik laat het maar even pruttelen.

Mijn boek is af!

De laatste dagen ben ik druk bezig geweest met het oplossen van de overgebleven losse eindjes, maar nu is mijn boek af!
Van de week heb ik het aangeboden aan de uitgever.
Het verlossende woord kan ik over ongeveer drie maanden verwachten…
(Genoeg) Tijd om te duimen dus!
De mensen die met mij mee hebben gekeken en gelezen ben ik dankbaar. 
Ik denk niet dat ik in mijn eentje dit resultaat had bereikt. En daarbij, ook niet onbelangrijk, maakten ze het proces ook (nog) leuker!

Wil je ook een boek schrijven?

Iedereen die een boek wil schrijven, zou ik adviseren dit ook gewoon te doen. Het vergt veel tijd, maar het is ook ontzettend leuk. Terugkijkend op de afgelopen veertien maanden zou ik je de volgende tips geven:

  • Begin gewoon. Kijk wat voor jou het beste werkt: vaste tijden of tussendoor? 
  • Probeer te bepalen wat een realistische einddatum is. Ik ben uitgegaan van een jaar. Dit zijn veertien maanden geworden.
  • Als je, tijdens het schrijven vastloopt, of even niet weet hoe een verhaal verder komt zonder een scene die net iets te magisch of te toevallig is, laat het gewoon even zo. De oplossing komt later wel.
  • Laat andere mensen meekijken en probeer je te verheugen op de kritiek die je krijgt. Mee-lezers nemen de tijd om jouw boek te lezen en het van commentaar te voorzien. Dat heb ik altijd een groot cadeau gevonden! Van het commentaar dat je krijgt gebruik je wat je aanspreekt. Het is jouw boek. Je hoeft niets uit te leggen. 
  • Als je meerdere mee-lezers hebt, laat ze niet allemaal tegelijk meelezen. De tweede keer lezen kost meer moeite dan de eerste keer, als het verhaal nog nieuw is.

Beoordeling

Ik vond het mooi om mijn boek steeds beter te zien worden. Dat gaf energie. De personages gingen meer leven en het verhaal kreeg hierdoor meer diepte.
Hoe de beoordeling ook uit mag vallen. Een ding staat vast: ik heb een hoop plezier gehad en ben trots op het resultaat!